SymposiumWorkshopConcert

Brussels Guitar Laboratory

Programmaboekje nu beschikbaar!

Nieuw licht laten schijnen over een populair icoon als de gitaar kan interessante perspectieven opleveren. In een reeks concerten en workshops banen doctorandi en researchers van het Koninklijk Conservatorium Brussel nieuwe paden van en naar hun geliefde instrument. Bewegingssensoren,  darmsnaren, ingebeelde bogen en rommelen in mechanisch puin -deze  driedaagse is een must voor avontuurlijke zielen.

Concerten

Concert vrijdag 27/4
20:00, Tempelzaal
Kleine Zavel 5
Toegang gratis op voorwaarde van reservatie via mail aan communicatie.kcb@ehb.be

Seis Doncellas Bailan
Yiannis Efstathopoulos

In de tweede helft van de 19e eeuw legden luthier Antonio de Torres en gitaristen Arcas en Tárrega samen de grondslag voor de huidige klassieke gitaar. Enkele decennia later zou een golf van neoclassicisme en nationalisme dit instrument verheffen tot een iccon van de Spaanse cultuur. 

Manuel de Falla en verschillende componisten van de invloedrijke "generatie '27" begonnen voor de gitaar te schrijven. Ze waren geïntrigeerd door het rijke verleden van dit instrument, dat met één voet in de illustere Spaanse barok en rennaissance, en met de andere in de volksmuziek stond. Tegelijkertijd was hun muziek echter onmiskenbaar hedendaags, en keken ze voorbij de grenzen van hun thuisland naar de verwezenlijkingen van het impressionisme in Parijs. Zo ontstond een ruimte voor de gitaar die het midden hield tussen folklore en intellectualisme, tussen exotisme en modernisme. In een intiem recital brengt Yiannis Efstathopoulos, op een gitaar met darmsnaren, ode aan deze diversiteit door terug te grijpen naar de oorsprong - Garcia Lorcas zes danzende jongedames, drie van vlees, drie van zilver.

Programma

Francisco Tárrega(1852-1909)  Capricho Arabe

Rosa García Ascot (1902-2002)  Española

Gustavo Pittaluga (1906-1975)  Homenaje á Mateo Albeniz

Salvador Bacarisse (1898-1963)  Pavane

Rodolfo Halffter (1900-1987)  Giga

Julián Arcas (1832-1882) Murcianas (dedicated to Antonio de Torres)

Manuel de Falla (1876-1946)  Homenaje (Le Tombeau de Debussy)

Julián Bautista (1901-1961)   Preludio y Danza

Ángel Barrios (1882-1964)   2 little pieces

Sabicas (1912-1990)    Zapateado

 

Concert zaterdag 28/4
20u, concertzaal KCB
Regentschapsstraat 30
Toegang gratis op voorwaarde van reservatie via mail aan communicatie.kcb@ehb.be

Bricolage
Maarten Stragier

Bricolage is de kunst iets nieuws te knutselen uit wat voorhanden is. Als je het goed doet, kan het resultaat wel eens lekker subversief zijn en legt het de barsten en contradicties in ons alledaags wereldbeeld bloot. Dit is zeker het geval voor de muziek van componisten José Sanchez-Verdu en Mauricio Pauly. Als echte meesterbricoleurs rommelden ze door het historisch puin van de gitaar om er nieuwe instrumenten mee te creëren.

Maarten Stragier brengt het resultaat: een klassieke gitaar die de onzekerheden over haar geluidssterkte heeft overwonnen en volle expressie vindt in hyper-intieme kamermuziek en een electrische gitaar ontdaan van machismo, opgeslokt door een intrigerend geluidslandschap van electronische glitches.

Programma

José Maria Sánchez-Verdú  Tres Caprichos (2005)

Mauricio Pauly  Sky Destroys Dog (2014, rev. 2016)

Flesh and Wood
Luca Isolani

Percussie speelt een alsmaar grotere rol in de uitvoeringspraktijk van de hedendaagse gitarist. Deze fysieke omgang met het instrument verandert de manier waarop we er ons toe verhouden.

Zonder twijfel veel stof tot inspiratie voor muzikant en componist. Luca Isolani brengt een selectie uit een eeuw experiment met percussie: de muziek van Turina evoceert de klikkende hielen van flamencodansers, Petrassi schildert een nachtelijke scène met een breed palet van betoverende timbres en gitaarcomponisten D'Angelo en Ryan breiden de waaier speeltechnieken uit met een schijnbaar naadloze integratie van nieuw ontdekte percussieve mogelijkheden. 


Programma

Joaquìn Turina Fandanguillo Op.36 (1929)

Gofffredo Petrassi Suoni Notturni (1959)            

Nuccio D'Angelo Electric Suite (1995), Funky Soft Raga-Blues Song

Gary Ryan Benga Beat (2011)

 

Concert zondag 29/4
18u, concertzaal KCB
Regentschapsstraat 30
Toegang gratis op voorwaarde van reservatie via mail aan communicatie.kcb@ehb.be

Een portret van Zad Moultaka
Pierre Bibault

Pierre Bibault duikt in de wereld van Libanees componist en beeldend kunstenaar Zad Moultaka. Als u Moultaka's muziek nog nooit gehoord hebt, belooft het met de wereldpremière van Kahraba, voor elektrische gitaar en electronica, een memorabele kennismaking te worden. Dit werk dat zowel als muziekuitvoering en als kopergravure bestaat, plaatst de notie van het fysieke gebaar in het middelpunt van het creatieve proces. Naast dit nagelnieuw staaltje multidisciplinaire compositie staat ook het titanische Calvario op het programma voor klassieke gitaar en electronica. Voor Calvario haalde Moultaka zijn inspiratie uit de drie vallen van Christus op de kruisweg, waarin de kunstenaar een cyclische beweging naar de goddelijkheid ontwaart die vergelijkingen oproept met de draaiende trance van Sufi asceten.

Programma

Zad Moultaka  Calvario (2008), Kahraba (wereldpremiere)

Tokens:
Een eeuw gitaarmuziek

Kostas Tosidis

Kostaas Tosidis brengt een selectie uit zijn favoriete gitaarmuziek van de afelopen eeuw. Op het programma staan herinneringen uit de rebelse jaren van Leo Brouwer, door Flamenco geiïnspireerde miniaturen van Gasull, meesterwerken in zakformaat van meesters Milhaud en Poulenc, een jeugdschat van Gubaidulina, Litouws instituut Vasks' medidatie over de eenzaamheid en Tosidis' eigen transcriptie van Ligetis cello sonate.

Programma

Leo Brouwer  Canticum, Tarantos

Gyorgy Ligeti Sonata for cello (arr.Kostas Tosidis)

Francis Poulenc  Sarabande
Sofia Gubaidulina  Serenade
Darius Milhaud Segoviana

Peteris Vasks Sonata of Loneliness

Feliu Gasull 10&1 Estudios

 

Workshops

Deelname voor alle workshops is gratis. Om actief deel te nemen mag je voor 14/4 een email sturen naar Inge Pieters met de workshops waaraan je graag zou deelnemen, je gegevens, en je eventuele studie-instelling en studiejaar.  De plaatsen worden ingevuld op basis van inschrijvingsdatum (first come, first served).


Workshop 1: Gitaartechniek in de Spaanse hoogromantiek
Yiannis Efstathopoulos

28/4, 16:00-17:30

lokaal A028, hoofdgebouw KCB

Regentschapsstraat 30

Voor gitaristen stopt het repertoire voor historische uitvoeringspraktijk typisch  midden 19e eeuw, bij de ontwikkeling van de moderne gitaar door Antonio de Torres. Maar hoewel de instrumenten van Torres een revolutie in de gitaarbouw betekenden, kreeg de klassieke gitaar pas echt zijn huidige vorm bij de introductie van nylon snaren in 1948. Yiannis Efstathopoulos onderzocht de afgelopen jaren historische instrumenten, snaren, methodes en opnames. Hij begon pre-oorlogs repertoire terug op darmsnaren te spelen en ontdekte een wereld van vergeten mogelijkheden, een deel van de ziel van deze muziek die we verloren zijn in onze gewenning aan nylon.

In deze workshop laat Yiannis Efstathopoulos de studenten kennis maken met de historische bronnen voor zijn onderzoek. Deze dienen als vertrekpunt voor een verkenning van de vergeten kunst van de linkerhand: het enorme expressieve potentiëel van vibrato, portamento en bindingen op een instrument met darmsnaren. Actieve deelnemers worden uitgenodigd deze kennis toe te passen in een open en collaboratieve masterclass over het repertoire van Francisco Tárrega.

Actieve deelname enkel voor gitaristen. Actieve deelnemers worden gevraagd een prelude van Francisco Tárrega voor te bereiden.
Maximum 2 actieve deelnemers
Toeschouwers welkom

Workshop 2: Percussietechnieken op de klassieke gitaar
Luca Isolani

29/4, 11:00-12:30
lokaal A028, hoofdgebouw KCB
Regentschapsstraat 30

Percussie speelt een alsmaar grotere rol in de uitvoeringspraktijk van de hedendaagse gitarist. Deze nieuwe klankmogelijkheden veranderen hoe wij met ons instrument omgaan.

In Luca Isolani's workshop leren studenten relevante percussiepassages uit het repertoire spelen. Luca Isolani legt uit hoe deze percussietechnieken geïntegreerd worden in compositorische structuren en bespreekt hun impact op de ontwikkeling van de uitvoeringspraktijk.

Actieve deelname enkel voor gitaristen.
Maximum 5 actieve deelnemers
Toeschouwers welkom

Workshop 3: Bricolage
Maarten Stragier

29/4, 14:00-15:30
lokaal A028, hoofdgebouw KCB
Regentschapsstraat 30

Bricolage is de kunst iets nieuws te knutselen uit wat voorhanden is. Als je het goed doet, kan het resultaat wel eens lekker subversief zijn en legt het de barsten en contradicties in onze alledaags wereldbeeld bloot.

In de workshop van Maarten Stragier mogen studenten zich zelf wagen aan muzikale bricolage in een groepsuitvoering van Suspension-Aggrégat van Kasper Toeplitz. Aan de hand van je eigen instruments, van electrische gitaren en effectpedalen voorzien door Maarten, en van gelijk wat bruikbaars je vinden kan, krijg je de kans om je eigen muzikale vooroordelen uit te dagen en artistieke expressie te vinden in onverwachte hoeken.

Actieve deelname open voor alle instrumentalisten en componisten. Niet-gitaristen worden aangemoedigd te experimenteren met de gitaren en effectpedalen die voorzien worden. Geen voorkennis vereist.
Maximum 6 actieve deelnemers
Toeschouwers zijn welkom en mogen zich vrij voelen te helpen in het creatieproces.

Workshop 4: Wat gitaristen kunnen leren van boogtechniek
Kostas Tosidis

28/4, 11:00-12:30
lokaal A028, hoofdgebouw KCB
Regentschapsstraat 30

Door de percussieve klank van ons instrument spitst gitaartechniek zich vaak toe op de mechaniek van een enkele geïsoleerde aanslag, een passe-partout voor klankontwikkeling en volume in gelijk welke muzikale context. Door een kijkje te nemen bij de uitvoeringspraktijk voor booginstrumenten realiseerde Kostas Tosidis zich dat we zo heel wat missen. Voor een verfijnde boogtechniek is de anatomie van de muzikant onlosmakelijk verbonden met elementen als frasering, articulatie en dynamiek. Kostas Tosidis` doctoraatsonderzoek gebruikt de boog als inspiratie voor een gelijkaardige verfijning van de gitaartechniek.

In deze groepsworkshop helpt Tosidis de studenten met het verfijnen van hun techniek door het verdiepen van kennis over de eigen anatomie.  Dit alles wordt teruggekoppeld naar concrete voorbeelden uit het repertoire.

Actieve deelname enkel voor gitaristen.
Maximum 12 actieve deelnemers
Toeschouwers welkom

Workshop 5: The guitar in the IT revolution
Pierre Bibault

28/4, 14:00-15:30

lokaal A028, hoofdgebouw KCB
Regentschapsstraat 30


Informatietechnologie speelt ontegensprekelijk een centrale rol in het hedendaags bestaan. Het vindt zijn weg naar ieder onderdeel van ons leven, zowel professioneel als privé. In deze workshop bespreekt Pierre Bibault hoe wij ons als klassieke muzikanten kunnen aanpassen aan en zelfs floreren in de I.T. revolutie. Ter illustratie laat hij zijn apparatuur van dichtbij zien en krijgen deelnemers zelfs de kans muziek te maken aan de hand van bewegingssensoren.

Actieve deelname open voor alle instrumentalisten en componisten.
Maximum 5 actieve deelnemers
Toeschouwers welkom

Ronde Tafelgesprek

Moderator: Jan Michiels
29/4, 16:00-17:00
lokaal A028, hoofdgebouw KCB
Regentschapsstraat 30


De uitvoerders praten over de relevantie en beoogde impact van hun onderzoek aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.